Spädbarnsfonden

Spädbarnsfonden

Pg 900212-2



söndag 2 januari 2011

2011-01-02

Dags att lägga ännu ett år till handlingarna... 2010- året som jag döpt till helvetesåret. I början av året sa jag till mig själv och alla andra: detta år kommer att bli det mest händelserika året i mitt liv. Om jag bara visste redan då hur rätt jag hade.....

Jag och Pelle var gravida med vår första gemensamma son, mitt första barn.  Birger var beräknad till den 19 juni, på kronprinsessans bröllopsdag. Barnmorskan sa redan tidigt i graviditeten, jag känner på mig att Birger kommer att bli något stort.... Åtta dagar över tiden åkte vi in till förlossningen, den 27 juni, på min älskade sambos födelsedag. Storbror Hugo säger innan vi lämnar honom hos farmor:  "Det här pappa kommer att bli din bästa födelsdag någonsin"  Det är ord som jag aldrig glömmer.....

Väl inne på förlossningen så skulle de bara ta ett ctg för att kolla att allt var normalt. Den första barnmorskan sa att de hittade inga fosterrörelser. Jag minns fortfarande den blicken...... Där började resan som förändrade våra liv för alltid.....

Vår älskade och efterlängtade son hade hade dött i magen. Vi har nu fått obduktionssvaren och vet att det inte var något fel på lilla Birger. Plötslig spädbarnsdöd i magen. Frågorna är många och varför skulle det hända just oss????

Nu har det gått några månader och förra veckan var det ett halvår sedan Birger föddes och dog. Det var en vecka med mycket blandade känslor. Dagen efter halvårsdagen skulle vi åka för att titta på ett nytt liv i magen. Vi fick då reda på att vi förhoppningsvis( som jag numera skriver) skall få en liten son i maj månad.

Jag hoppas så innerligt att detta år kommer att bli så mycket bättre än det förra!!!

Gott Nytt År alla kära vänner!

1 kommentar:

  1. Johanna, jag blir både rörd och lite tårögd när jag läser din blogg. Du skriver så fint och jag känner med er, jag hoppas verkligen 2011 blir ert år! Jag tror också att Birger har det bra där han är idag och att han vakar över er!
    Kärlek!

    /Emma Andersson

    SvaraRadera